Петър Христосков

На днешния ден се навършват 100 години от рождението на една личност, съчетала в хармония артистичното триединство на цигулар, педагог и композитор. За ценителите на класическата музика проф. Петър Христосков (8.03.1917 – 19.06.2006) отдавна има своето заслужено място сред най-изявените български артисти и интерпретатори. Артистичният му живот е свързан със съществени моменти от историята на българското музикално-изпълнителско изкуство. Не е толкова важно дали са го определяли като вундеркинд, тъй като фактите говорят сами за себе си. Първия си самостоятелен концерт изнася на 9-годишна възраст с творби от Арканджело Корели, Макс Брух (Концерт за цигулка и оркестър) и Панчо Владигеров (Българска рапсодия „Вардар“). На 12 години изпълнява публично под съпровода на пиано концертите на Хенрик Виенявски и Феликс Менделсон, а на 14 – изключително трудния Концерт за цигулка на П. И. Чайковски. На 18 години, вече като студент при изключителния цигулар и диригент Саша Попов, той свири в състава на Царския симфоничен оркестър. Между 1940 и 1943 г. като държавен стипендиант специализира в Берлин при прочутия виртуоз Густав Хавеман и концертира в Германия и Австрия. През 1943 г. се завръща в България и е един от най-активните и търсени изпълнители. Свири също в клавирно трио с пианиста и композитор Димитър Ненов и виолончелиста Константин Попов. От 1945 г. Христосков има изяви в много страни по света и като солист на най-известните оркестри, и като камерен музикант в дуо със съпругата си Златка Арнаудова.

Освен блестящ концертен изпълнител Петър Христосков е ценен и обичан педагог. От 1950 г. е професор по цигулка в Държавната музикална академия. Негови ученици са редица изявени български цигулари. От по-новите поколения могат да бъдат назовани Веско Пантелеев-Ешкенази и Евгения-Мария Попова. Именно в изпълнение на Попова през 1998 г. музикалната къща „Динамик” в Генуа записва двоен компактдиск с 24 капричии за соло цигулка, които маестрото посвещава на своята ученичка. Дискът получава отлични отзиви за музиката и нейната интерпретация и тази висока оценка е отразена в авторитетни музикални издания в Англия, Италия и САЩ. Самата Евгения-Мария Попова е на мнение, че капричиите са „една енциклопедия на цигулковата техника на ХХ век“.

      Евгения-Мария Попова си спомня за годините в дома на учителя си – запис 2003 г.
      „Мото перпетуо” в изпълнение на Евгения-Мария Попова – запис 1969 г.

Като творец Петър Христосков се радва на доброжелателното и насърчаващо отношение на композитори от величината на Панчо Владигеров, Любомир Пипков, Парашкев Хаджиев, Филип Кутев. За първи път 12-те капричии са изпълнени в чужбина от Васил Чернаев. Днес те се изпълняват от много известни български цигулари – Минчо Минчев, Светлин Русев, Веско Пантелеев-Ешкенази, а Фантазията за соло виолончело е в репертоара на проф. Анатоли Кръстев и редица наши и чужди челисти. Композиторското творчество на Петър Христосков включва повече от 40 опуса – освен споменатите 12 капричии, оп. 1 и 24 капричии, оп. 24 за соло цигулка, три концерта за цигулка, два за пиано, два за чело, два за цигулка и чело, един за цигулка, чело и пиано, една симфония, един концерт за оркестър, три рапсодии и две сюити за соло цигулка, множество пиеси за цигулка, виола, чело, пиано. Много от тези творби се изпълняват и до днес у нас и в чужбина – Германия, Русия, Украйна, Полша, Чехия, Унгария, Румъния, Франция, Италия, Швеция, Япония, САЩ, Бразилия, Португалия, Австралия.

      Петър Христосков за своя Концерт за пиано, цигулка, виолончело и оркестър – запис 1992 г.
      Прелюд и танц, оп. 34 в изпълнение на Петър Христосков по време на авторски концерт