Разностранно надарен музикант – саксофонист, кларинетист, аранжор, диригент на естрадни и джаз оркестри, сред които е и Биг бендът на БНР, музикален деятел, Димитър Ганев (7 октомври 1919 – 14 май 2003) е име легенда в българската джазова и популярна музика. С виртуозната си интерпретация и неподражаем звук, който извлича от инструмента, той остава един от най-големите джаз изпълнители за всички времена у нас. Роден е в Асеновград. Първите си уроци по музика получава на 4 години от своя баща Васил Ганев – цигулар, пианист, оркестрант и диригент, за когото казва, че е „един от стожерите на музикалния живот в града“. Именно бащата запалва у сина любовта към музикалното изкуство, а освен това първи в Асеновград купува в края на 20-те години на миналия век радиоапарат, което е истинско събитие за времето си. „Слушахме една станция – „Радио Лозана“, по която често предаваха много хубава забавна музика и оттогава, изглежда, започна голямата ми любов към тази музика, та до ден днешен“, спомня си Димитър Ганев. Още незавършил френския колеж „Свети Августин“ в Пловдив, в който е и „първото му кръщение“ като оркестрант, той вече е професионален музикант. Възпитаник е на Българската държавна консерватория (дн. НМА „Проф. П. Владигеров“), където учи кларинет при проф. Стоян Стоянов.
Ганев работи с много от най-известните музиканти от зората на джаз и поп музиката в България като Люси Найденова – първата ни джаз певица, Екатерина Ванкова – „най-добрата изпълнителка на шлагери, идол в танцовата музика“, Лени Вълкова – „блестяща джаз певица“, Борис Владимиров – Саранци – „прекрасен флейтист и алт саксофонист със страхотна техника“, Асен Овчаров, с чието име се свързва появата и развитието на джаза у нас, Александър Николов (Сашо Сладура) – „виртуозен цигулар“, Йосиф Цанков – „най-големият български композитор на забавна музика“ и др. В богатите архиви на БНР се съхраняват над 700 записа на музикални произведения, в чието изпълнение Димитър Ганев участва като солист или са дирижирани от него. личен архив Мария Ганева
На двете снимки от 1956 г., предоставени ни от Мария Ганева, е Бендът на Димитър Ганев в състав: Димитър Ганев – диригент, Георги Ганев – алт саксофон и кларинет, Морис Аладжем – тенор, саксофон и флейта, Роберт Димов – тромпет, Веселин Тризлов – тромпет, Ивайло Пейчев (Жабето) – тромпет, Недко Трошанов – тромбон, Еди Казасян – пиано, Атанас Хофман – контрабас, Славчо (Хаиза) – ударни.
Димитър Ганев е и един от първите диригенти на Биг бенда на Радиото, начело на който застава след Емил Георгиев. Под ръководството на Димитър Ганев оркестърът печели през 1962 г. първия си златен медал на Осмия световен младежки фестивал в Хелзинки с пиеса, написана специално за случая от композитора Морис Аладжем. Успехът на състава е последван от голямо турне в бившия СССР.
Като диригент и изпълнител Димитър Ганев има огромен принос за изграждането на стила и облика и развитието на редица значими оркестрови състави през 50-те и 60-те години на ХХ век. Между тях са септет „София“ и оркестър „Балкантон“, основани от него през 1962 г. със солисти от Биг бенда на Радиото. Септет „София“ съпровожда концертните изяви на всички гостуващи в България чуждестранни певци по онова време, а оркестър „Балкантон“ цяло десетилетие е емблематично име за българската музика.
В интервю от 1999 г. Ганев споделя, че е един от щастливците, участвали почти всяка година в джаз изявите в Европа, където има шанса да се запознае с музиканти от най-висока класа, ръководители на „прекрасни състави“. Сред тях са Карел Влах – диригент на Биг бенда на Радио Прага, Густав Бром – основател на Густав Бром Биг бенд (Прага), Воислав Симич – диригент на Джаз оркестъра на Радио и телевизия Белград. Паметни за Димитър Ганев са срещите му с „Краля на суинга“ Бени Гудман, когото нарича „моя кумир в музикантската ми кариера“, с американския джаз пианист, органист и композитор Каунт Бейзи, а в Белград се запознава с големия Луис Армстронг. Интересна подробност от богатата творческа биография на Димитър Ганев е, че като началник на отдел „Естрадно изкуство“ в Главна дирекция „Българска музика“ организира първото гостуване на оркестъра на Глен Милър в България. И още един любопитен щрих към времето – „Рапсодия в синьо“ от Джордж Гершуин е изпълнена за първи път у нас от Царския военен симфоничен оркестър със солист пианиста Иван Кръстев. Професионалният път на забележителния музикант се преплита с този на Димитър Ганев, но също така е свързан и с Радио София, където свири в началото на 40-те години.