ХриСъставът на „Златни струни“, осъществил записа (от ляво надясно): Христо Ламбрев, Иван Мишев, Румен Спасов, Борислав Мишев, Йордан Караджовсто Ламбрев, Иван Мишев, Румен Спасов, Борислав Мишев, Йордан Караджов
Съставът на „Златни струни“, осъществил записа (от ляво надясно): Христо Ламбрев, Иван Мишев, Румен Спасов, Борислав Мишев, Йордан Караджов
      „Легенда за тракийското съкровище“ - първата българска рокопера

И все пак е имало премиера. Ако първото от двете представления се сметне за премиера. Било е на сцената на ВИТИЗ „Кръстьо Сарафов“ (дн. НАТФИЗ). Второто представление е било и последно. А, да, имало е и едно закрито прослушване пред почти пълния състав на Съюза на композиторите и „критици“ от службите. Този трибунал е трябвало да решава сценичната съдба на първата българска рок опера „Легенда за тракийското съкровище“, дело на група „Златни струни“.

„Заедно с брат ми Боби, спомня си Иван Мишев, ръководител на групата, замислихме да направим рок опера докато бяхме на турне в Съветския съюз, силно повлияни от Jesus Christ Superstar. Идеята ни бе операта да бъде представяна заедно с тракийските съкровища, които под патронажа на Людмила Живкова се показваха по света, да има визуални и сценични елементи, балет. Така и ние щяхме да имаме възможност да излезем в страните на Запад, което не ни позволяваха по това време. Купихме военен парашут, разрязахме го и върху него художникът Николай Янакиев изобрази фрагменти от Казанлъшката гробница, направиха се копия на Панагюрското златно съкровище, ние пък се облякохме като жреци, имаше балет и пантомима с Вельо Горанов и така подготвихме цялостно музикално-сценично представление“.

Да не забравяме, че действието се развива през далечната вече 1977 г. Знайно е, че в тия времена всичко, що претендира да е изкуство, е минавало през т. нар. художествени съвети или комисии. За да няма забежки от партийно-идеологическите норми на соц естетиката. А сюжетът на спектакъла се върти около династията на древния тракийски цар Севт и тракийско съкровище.

Само можем да гадаем по какви причини рок операта е спряна, а записът в радиото – заличен, макар БНР да е било продуцент на спектакъла. Е как – рок опери, царе, жреци и съкровища…как така! На всичко отгоре целият меломански свят е луднал по първата рок опера въобще Jesus Christ Superstar. Е, нашата щеше да е втората по рода си в света. Щеше, ама не е! И защо не? Ами защото така! Какви са тия западни пропаганди и влияния?!

Реанимацията на рок операта 41 години по-късно става възможна благодарение на един истински благороден меломански жест, за което разказва нашият колега, водещ на предаването за концептуални албуми „Картини от една изложба“ по „Хоризонт“, Сергей Шишов:
„Един ден получих изненадващо предложение от наш редовен слушател. Г-н Димитър Дженев от Чирпан ми писа на официалния сайт на предаването, че може да ми предостави уникален запис от 1977 г. на първата българска рок опера. След време получих записа, както и допълнителна информация и така започна изследователска дейност с тогавашните членове на групата „Златни струни“. Нейният проект „Легенда за тракийското съкровище“ обаче се оказа унищожен в архивите на БНР. В София се видях с Христо Ламбрев и така разбрах, че по това време в „Златни струни“ само той и Борислав Мишев са с музикално образование, нещо повече, те са завършили Консерваторията (сега НМА „Проф. Панчо Владигеров“), Инструменталния факултет, Борислав Мишев – ударни инструменти, а Ламбрев – специалност пиано. Затова върху него пада основната тежест за композирането и аранжиментите на музикалните идеи, които съчиняват с Иван Мишев, но и другите членове на „Златни струни“ имат принос. Христо се нае да възстанови по записа от Димитър Дженев съдържанието и участниците в рок операта, защото за тези 41 години не беше останала писмена следа, а либретистът Георги Гогов вече го няма сред нас…“

Всеки един спектакъл без програмка не може. А програмката казва много, това е и нейната цел.

Легенда за тракийското съкровище“ рок опера
Съдържание и участници:
Начало – основна тема + летописец
Симфонична тема
Ария на победата – солист Асен Селимски
Ария за Ваятеля – „Златни струни“, солист Панайот Панайотов
Тема на битката – група + оркестър
Смъртта на Севт – летописец
Ария на Лесескепра – солист Маргарита Хранова
Музикална връзка – оркестър, фанфари на победата
Тема на жреците – група и хор
Вариации на темата в хор
Тема ръченица – оркестър и група
Ария на жреците + тема за край
Ария за Лесескепра – група (хор за край)
Оркестър – връзка, основна тема
Ария „Молба към боговете” – солист Ани Павлова, прелива в джаз-рок-китара и синтезатор „Роланд“- Юпитер-4 – унисони с оркестър
Тема в група + оркестър (балет и пантомима – Ваятеля)
Оркестър и хор по свързващата тема
Ария на Ваятеля „Де е огънят ми жив” – солист Йордан Караджов
Инструментал – група, оркестър и хор
Хор на жреците (зловещо)
Проклятието на Ваятеля – летописец
Ария за тракийското съкровище – солист Йордан Караджов с беквокали Маргарита Хранова и Ани Павлова
Финал
Изпълнители:
група „Златни струни” в състав:
Йордан Караджов – вокал
Иван Мишев – китари, ръководител
Христо Ламбрев – клавишни инструменти и вокал
Румен Спасов – бас-китара
Борислав Мишев – ударни инструменти
Солисти:
Асен Селимски, Панайот Панайотов, Ани Павлова, Маргарита Хранова
Балет:
3 души и пантомима – Вельо Горанов (Ваятеля)
Хор и Естрадно-симфоничен оркестър на БНР, диригент: Дечо Таралежков

Продуцент: Българско национално радио, 1977 г.
Музика и аранжимент – Иван Мишев и Христо Ламбрев
Аранжимент за оркестъра и хора: Дечо Таралежков, Христо Ламбрев
Либрето: Георги Гогов, Вельо Горанов и Иван Мишев
Текст: Георги Гогов
Възстановка на съдържанието и участниците: Христо Ламбрев, 2018 г.