Архивен фонд

Гласът на нобелистите: Луиджи Пирандело

вторник, 28 юни 2022, 13:03

Луиджи Пирандело

Луиджи Пирандело

Размер на шрифта

Тази вечер Луиджи Пирандело импровизира
„Действието се развива денем, на сцената на драматичен театър.
Пиесата няма нито действия, нито сцени. Представлението ще прекъсне първия път, когато Режисьорът и Бащата се оттеглят, за да се споразумеят за сценария на ненаписаната пиеса, и Актьорите напуснат сцената. Втори път действието ще бъде прекъснато, когато Сценичният работник спусне завесата по погрешка. Влизайки в залата на театъра, зрителите ще заварят завесата вдигната и сцената, както е денем, без кулиси или рундхоризонт, почти тъмна и празна. Тъй още от началото ще добият впечатление за импровизирано представление.“
Така започва сценарият на пиесата от Луиджи Пирандело „Шест лица търсят автор“. Откъс от интродукцията е прочетен от автора (на италиански) в Милано през 1926 година, презаписан е от плоча и е съхранен от италианския сайт за литературна критика „Ретрогуардия“.
„Шест лица търсят автор” е част от трилогия, заедно с пиесите „Всеки по свой начин” и „Тази вечер се импровизира”, в които също се използва техниката „театър в театъра”. Пиесата е изградена върху противоречието между действащите лица и актьорите, които трябва да ги пресъздадат. Сюжетът не е взет „директно от живота“, а е пречупен два пъти през сцената. Това е и драма, която се разиграва между неприсъстващия автор и лицата, извикани за живот от него. Гротескните им маски са надянати завинаги. Само когато започват да пресъздават отделни мигове от своя живот (гротескно)то се изменя, за да се превърне в човешки трагично.
Пирандело пише на свой приятел във Франция: „Искате биографични бележки за мен: аз съм затруднен да ви ги дам, скъпи приятелю, и то по простата причина, че съм забравил да живея, забравил съм дотам, че не мога изобщо нищо да кажа. Аз не живея моя живот, аз го пиша… Нямах литературен покровител и много се борих — повече от десет години, за да почнат да ме издават, като през това време чекмеджетата ми бяха вече пълни с ръкописи…“
И сякаш продължава да пише собствената си история, но вече изцяло предадена с думите на режисьора към актьорите на сцената в „Шест лица търсят автор“:
„Смешно! Смешно!“ Какво мога да помогна аз, след като от Франция вече не идват подходящи пиеси и ние сме принудени да поставяме комедии от тоя Пирандело? А той ги пише тъй, че, който ги разбере, е умник! Пиесите му са такива, че нито актьорите, нито критиците, нито публиката никога не остават доволни!
Светът, който Пирандело описва в пиесите си, е страшен със серните мини, в които работят до изнемога хора, с уморените пътници в нощните влакове, със стариците, които заспиват в среднощни кафенета, а край тях свирят слепи музиканти… Героите му са загубили дори личността си и се нуждаят от своите маски, за да се сдобият отново с лице. Това са хора, които „не живеят живота си” – те са такива, каквито ги правят подарените им дрехи.
Няма друга действителност извън тази илюзия
Всъщност най-големите му литературни достижения са запазени в неговите кратки разкази, много от които по-късно са адаптирани в театрални сценарии. Между 1918 и 1935 година той написва голям брой драми, публикувани под общото заглавие „Гола маска“ (Maschere gol). В тях Пирандело винаги разглежда проблема с идентичността. За него Азът съществува само във връзка с другите – връзка, която се състои от променящи се аспекти, прикриващи непроницаемата душевна бездна. В една от емблематичните му пиеси „Хенрих IV“ Апостол Карамитев представя това ярко противоречие, което се превръща в избор – Животът като лудост или Лудостта като удобна ежедневна дреха. Монологът на Хенрих IV е излъчен през 1970 година в предаването „Среща с изкуството на Апостол Карамитев“.
„Щом и доведеницата му дори бе разбрала, че Италия е уредена зле и че за всички честни и скромни хора, които с общи усилия са я създали, не остава нищо друго, освен да слугуват на крадците, каква нужда имаше повече от него?”, пише още Пирандело в новелата „Гардероб на красноречието“.
Когато пазителят на библиотеката, „ловецът на плъхове“, в биографичния роман на Пирандело „Покойният Матиа Паскал“, се обръща към бъдещите си читатели с обещание да им разкрие необикновената си история, думите му отново са отражение на живота на автора, но натоварени с тайнството на очакването: „Ще предам ръкописа си обаче при условие никой да не го отваря, докато не минат петдесет години от моята трета, последна и окончателна смърт, тъй като засега (бог ми е свидетел каква мъка ми причинява това) аз съм покойник. Да, два пъти покойник, и то първия път по погрешка, а втория… ще разберете.“
Големият френски романист Андре Мороа обобщава: „Пирандело е прав. Всеки човек крие в себе си сто възможни човека. Дали е добър? Дали е лош? И едното, и другото. Можете да бъдете – и вие добре знаете това – нежни и свирепи, разумни и избухливи, склонни към мъдрост и лудост. Това зависи от обстоятелствата, от съветниците, от партньорите, от онова, което четете. Играем роли за себе си и за другите”.
Луиджи Пирандело създава над 100 разказа, около 40 пиеси и седем романа. Неговите пиеси, които често съдържат фарс и трагедия, проправят пътя на театъра на абсурда през 50-те години на миналия век. Театърът на Пирандело разрушава старата сълзлива и сантиментална еснафска драматургия и поставя началото на оригиналните търсения в модерния световен театър. Той е писател, който вече е влязъл с произведенията си в световното литературно наследство.
За съвременната оценка на творчеството му важна заслуга има основателят на Италианската комунистическа партия Антонио Грамши, който пръв поставя автора в контекста на историческата действителност и определя неговата драматургия като продукт на древната традиция на Сицилия. „Неговите пиеси — пише Грамши — са ръчни гранати, които предизвикват взрив в съзнанието на зрителя и разбиват пошлите мисли и чувства“.
Кралската шведска академия на науките присъжда Нобеловата награда за литература през 1934 година на Луиджи Пирандело и го определя „едновременно като философ, поет и драматург, успял да разбере и опише различни фази на човешкия манталитет. Той изучава промените в болестта и фините им отношения с нормалния ум и е проникнал дълбоко в неясната граница между реалността и мечтата. Почитаме го като един от големите майстори на драматичното изкуство.“
В своята реч пред Нобеловия комитет в Стокхолм Пирандело отново подчертава значението на ежедневните уроци, които продължава да получава от Живота:
„За успеха на моите литературни начинания трябваше да посещавам училището на живота. Това училище, макар и безполезно за някои блестящи умове, е единственото, което помогна на моя ум: внимателен, концентриран, търпелив, наистина детски в началото, но послушен ученик, който никога не изостави пълната си увереност и вяра в непосредствените знания, които е придобил.
Вярата ми е скрита в простотата на моята природа. Имах нужда да повярвам в появата на живота без никакви задръжки или съмнения. Постоянното внимание и дълбоката искреност, с които се научих да размишлявам върху уроците на живота, разкриха смирението, любовта и уважението ми към него. Те ми бяха необходими за усвояването на горчивите разочарования, болезнените преживявания, страшните рани и всички грешки на невинността, които придават дълбочина и стойност на нашите преживявания. Това възпитание на ума беше осъществено с голяма цена, но ми позволи да израсна и в същото време да съхраня себе си.“