Архивен фонд

Филип Филипов: Дайте ми истина сурова и неподправена и аз ще я превърна в изкуство

четвъртък, 2 август 2018, 09:30

Първите преподаватели на ДВТУ „Кръстьо Сарафов“, есента на 1948 г.  От ляво надясно горе: Филип Филипов, Стафан Сърчаджиев, Любомир Танев, Стафан Каракостов, Боян Дановски, Евгени Вашенко, Кръстю Мирски долу: Георги Стаматов, Олга Кирчева, Д.Б. Митов, Владимир Трандафилов, Пенчо Пенев

Първите преподаватели на ДВТУ „Кръстьо Сарафов“, есента на 1948 г. От ляво надясно горе: Филип Филипов, Стафан Сърчаджиев, Любомир Танев, Стафан Каракостов, Боян Дановски, Евгени Вашенко, Кръстю Мирски долу: Георги Стаматов, Олга Кирчева, Д.Б. Митов, Владимир Трандафилов, Пенчо Пенев

Размер на шрифта

"Минаваме през мълчаливите кулиси на Народния театър. Вътре няма никого, бяха запалени само лампите на дежурното осветление. Изведнъж Филип спря и гласът му стана рязък:
-Свали си шапката! Минаваме през сцена!"
/из спомените на Огнян Бояджиев/
Филип Кирилов Йорданов (24 юли 1914 г. - 2 август 1983 г.), познат с псевдонима Филип Филипов, е сред големите режисьори и педагози на българския театър. Както той самият, така и неговите постановки въплъщават енергията на страстната борба за справедливост и на човешката любов. Твори във времето след 9-ти септември 1944-а, когато театърът започва да търси съвременните форми на епичното и героичното. Още с първата си постановка – „Вълци и овце“ (1947 г.) от Александър Островски в Народен театър „Иван Вазов“, критиката го определя като бъдещия майстор на театралния реализъм. „Дайте ми истина сурова и неподправена и аз ще я превърна в изкуство“ – често казва режисьорът.
През 1948-а на сцената на Народния театър Филип Филипов поставя друга пиеса от световната класика – една от най-популярните комедии на Шекспир „Дванайсета нощ“, която е играна близо 200 пъти. Именно английският драматург се оказва повод бъдещият режисьор да се посвети на театъра вместо на правото.
Дошъл от Варна в София в края на 30-те години на XX в., за да учи в правния факултет, една вечер Филипов отива на театър, където поставят пиеса на Шекспир. Скоро след това той се записва в театралната школа на Боян Дановски, а през 1940-а е приет в държавна театрална школа при Народния театър (днес НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“). Има щастието да се учи от бележити режисьори и актьори, сред които Николай  Масалитинов, Георги Стаматов и Хрисан Цанков.
„Тримата преподаваха едновременно и актьорско майсторство, и режисура. Много пъти са ме питали дали явните различия в педагогическия подход на тези ярки творци не е обърквал подготовката на техните възпитаници. Винаги съм твърдял, че тези различия не си пречиха, а се допълваха. Важното е да умееш да вземеш от всеки педагог най-рационалното зърно. А най-рационалното е най-подходящото за твоята творческа индивидуалност“ – споменава в свое интервю Филип Филипов, който се счита за ученик преди всичко на Масалитинов.
Филип Филипов е непримиримо принципен в работата си. Детайлно проучва всеки един от героите си от различни гледни точки и чак тогава сяда за първи прочит с актьорите. Присъства на всяка постановка, а след края минава през гримьорните, за да отправи похвала или градивна критика. Всеки негов випуск във ВИТИЗ (днес НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“) му измисля прякор. Някои го наричат Тато – „Леле, Тато ще има да ни се кара!“; „Тато се е бил като лъв за хонорарите ни!“. Учи студентите си на всеотдайност към театралното изкуство и почит към сцената. При първа репетиция професорът коленичи и целува прашния под, защото за него това не е просто под, а сцена.
През 1967 г. е премиерата на постановката му "Имат думата аристократите" от Николай Погодин, с която се открива Драматичният театър "Сълза и смях". Филип Филипов е негов основател и пръв художествен ръководител. В продължение на 10 години е директор и художествен ръководител на Народния театър, както и главен директор на българската кинематография.
През целия си творчески път Филип Филипов работи с усещането, че е мисионер в българското театрално изкуство. Постановките му следват основните процеси и тенденции на времето. Сред тях са: „И най-мъдрият си е малко прост“ от Александър Островски с участието на Апостол Карамитев, „Майка на своите деца“ от Александър Афиногенов с Ружа Делчева, „Глас народен“ от Георги Караславов, „Службогонци“ на Иван Вазов, „Почивка в Арко Ирис“ от Димитър Димов, „Херцогинята на Падуа“ на Оскар Уайлд, „Деца на слънцето“ от Максим Горки и „Майор Барбара“ от Бърнард Шоу.

По публикацията работи: Анна Капитанова-Кръстева