Мими Балканска в прегръдките на Милен Паунов
Мими Балканска в прегръдките на Милен Паунов
      Милен Паунов и Надя Шаркова из оперетата „Любов и трон“ от Ото Либих в театър „Одеон“, диригент Илия Стоянов-Чанчето – запис 1943 г.

В българската оперна традиция името на Милен Паунов е свързано с редица лирични тенорови партии. В продължение на три десетилетия той играе главните роли на сцената на Софийската опера. Милен Паунов е и певец, и автор и преводач на либрета, а също и оперен режисьор. Роден е на 5 ноември 1914 година. Завършва Американския колеж, а след това и Юридическия факултет на СУ. Артистичната му кариера започва на по-късен етап. В годините между 1935-1941 той работи в Народната банка като частен секретар на представителя на ОН за контрола на бежанските заеми. Желанието му да се насочи към певческа кариера се проявява все по-осезаемо, особено след като става хорист на хор „Гусла“. Учи пеене при Събчо Събев, Петър Райчев и Людмила Прокопова. На един от уроците директорът на оперетния театър „Одеон“ чува гласа на Паунов и му предлага договор. На оперетната сцена той дебютира в „Бамбула“ от Ото Либих, следва „Царицата на чардаша“ от Имре Калман и други класически произведения, в които младият певец показва забележителни сценични възможности. Милен Паунов е от първото звездно поколение на българската оперета. Играе с артисти като Мими Балканска и Асен Русков, които полагат основите на жанра у нас.

Съдбата обаче е определила съществено място на Милен Паунов в операта. Учителят му Събчо Събев го кани на прослушване и след като изпява партията на поета Родолфо от „Бохеми“ на Джакомо Пучини, веднага е назначен в Софийската опера. Дебютът му е внезапен. Заболява артистът Илия Йосифов и новопостъпилият певец го замества в ролята на Алфредо от „Травиата“ на Джузепе Верди. Така Милен Паунов поема лиричния теноров репертоар. Същевременно превежда либрето на оперетата „Тримата мускетари“ и на операта „Кавалерът  на розата“. Владее английски, френски и немски език. Той е автор на либрето на балета „Козият рог” от Красимир Кюркчийски. А преведената от него творба на Джордж Гершуин „Тъжният понеделник“ Милен Паунов  поставя в Русенската опера. Режисьорската работа го увлича и когато хорът на нашата опера гостува в Залцбург за спектаклите на „Борис Годунов“, той е асистент режисьор на Херберт фон Караян. И освен това, под палката на австрийския диригент Милен Паунов изиграва теноровата партия на княз Василий Шуйски, партнирайки си с големия Николай Гяуров.

В Златния фонд на Националното радио се съхранява запис с Милен Паунов – спомен за съвместната му работа с  Херберт фон Караян. Това е последното интервю на оперния певец, година преди да напусне този свят, на 87-годишна възраст:

      „Една роля или я разбираш, или не я разбираш“ – запис 2001 г.

По тази публикация работи Анна Капитанова