ДА "Архиви"

Създателят на съвременната българска кларинетна школа. Така остава в родната музикална история проф. Сава Димитров (19 октомври 1919 – 26 август 2008).

Да цени и обича музиката го научава Христо Дюлгеров – неговият пръв учител в родното Попово – известен цигулар, един от основателите на Русенската филхармония. Именно той го насочва от овчарската свирка, на която младежът свири с часове, към кларинета, а първите си уроци бъдещият корифей получава от Стоян Томов. За да подкрепи мечтата на Сава да учи в Музикалната академия, през 1940 г. местното музикално дружество „Арфа“ му организира бенефисен концерт. Това е първото излизане пред публика на младия музикант, а със средствата, събрани от концерта, му купуват нов кларинет и саксофон. Така започва пътят му към сериозните занимания с музика. Как и защо се е „влюбил“ в кларинета? Чуйте самия него:

      „Кларинетът е много богат инструмент“, убеден е Сава Димитров – запис 1994 г.

Постъпва в Музикалната академия при проф. Стоян Стоянов и още по време на следването си става негов асистент. След завършването ѝ през 1945 г. специализира в Прага при проф. Владимир Ржиха и в Бърно при проф. Франтишек Хорак. В „чешкия“ си период младият кларинетист овладява получилата широка популярност в Европа и света т.нар. Бьом-система, която позволява постигане на по-добър тон и техническа свобода. Въпреки перспективите за световна кариера на концертиращ артист, Сава Димитров избира да се върне в България, за да открива нови таланти. Именно негова е заслугата за въвеждането на тази система у нас:

      „С гордост заявявам, че ако не бяхме преминали на Бьом-система, ние не можехме да направим тези големи завоевания“ – запис 1999 г.

Изключително работоспособен и енергичен, големият музикант преподава, концертира у нас и в чужбина, свири камерна музика с прочути наши пианисти… Първият самостоятелен концерт изнася в София през 1946 г. От тогава концертира освен в България, в Чехословакия, Унгария, Румъния, Полша, бившите ГДР и СССР, Индия, Австрия, Белгия и др. Репертоарът му е разнообразен, а съчетанието на техника със завладяващ темперамент и емоционалност са високо ценени. През 1959 година с Люба Енчева създават най-успешното (и може би първо за страната) дуо пиано-кларинет. Почти четвърт век те са заедно на сцената – великолепно дуо, с безспорни качества и усет за партньорство. В свое интервю, съхранено в Златния фонд на БНР, проф. Димитров си спомня за срещата си с пианистката и началото на тяхната концертна дейност:

      „Да посвирим, предложи ми голямата пианистка Люба Енчева“ – запис 1999 г.

Кларинетист с блестяща техника и усет на голям музикант, проф. Сава Димитров щедро предава майсторството си на своите ученици. Именно той става първи професор у нас по този инструмент – негов ученик е дори проф. Петко Радев. А кларинетът става съдба и за неговия син – проф. Димитър Димитров, и за внука – проф. Сава Димитров, понастоящем преподавател в НМА „Панчо Владигеров“ и декан на Инструменталния факултет.

По тази публикация работи Меглена Димитрова