В ролята на Азучена от „Трубадур“ на Верди, на средната снимка с Франко Бонисоли, на дясната – с Херберт фон Караян
В ролята на Азучена от „Трубадур“ на Верди, на средната снимка с Франко Бонисоли, на дясната – с Херберт фон Караян
      Александрина Милчева говори на среща с журналисти за радостите и горчилките в кариерата си у нас и в чужбина и за „грешката“ й с Караян – запис от 2014 г.

Трудно е някак един изкушен от оперното изкуство меломан да разбере как така едно мецосопрано от световна величина като Александрина Милчева е било недолюбвано, даже игнорирано в родината и носено на ръце в чужбина. Това, разбира се, не е изолиран случай, но тази констатация не е никак утешителна.

Не я приемат в Консерваторията, скъсана е от Парашкев Хаджиев, а куриозът е, че години по-късно тя пее на премиерата на неговата опера „Рицарят“. „Когато му казах, че не съм завършила консерваторията, защото той ме е скъсал на прослушването, много се смяхме“, спомня си тя без всякаква язвителност.

В родното Смядово е израснала в семейството на свещеник. „Аз съм попско чедо и това винаги е било спънка по пътя ми. Никой не ми е помагал, никой не ми е давал начална скорост, а това е много важно. Имала съм много спънки и проблеми, съвсем изкуствено създавани. Просто не бях любима.“, с горчивина споделя примата. Затова сега помага на младите си колеги и са десетки учениците й, които с успех шестват по големите световни сцени.

Трудности от подобен род не я спират в упорстовото й да пее – първо като хористка във Варненската опера, после взема уроци при Георги Златев-Черкин, който дали на шега, дали наистина предрича, че един ден тя ще го прослави. Този ден идва толкова скоро, колкото един талант избуява едва ли не напук. Солистка във Варненската, после в Софийската, накрая я канят като солист във Виенската опера и гастролира по всички знаменити оперни сцени. Французите я наричат „Кралският глас на България“ заради изявите в Парижката Гранд опера“. Караян я кани през 1978 г. на Залцбургския фестивал за ролята на Азучена в „Трубадур“ на Верди (на снимката). Много я иска за ролята на принцеса Еболи в „Дон Карлос“, но тя му отказва, понеже не се чувства уверена. Според всички това е най-голямата грешка в кариерата й, но тя не съжалява. Просто му е казала, че не е сигурна, че ще се справи с ролята според неговите очаквания. Това е почтено, но маестрото повече никога не я кани. Тя пък по-късно има блестяща изява в ролята на Еболи в Париж.

      Примата за свои колеги и за партньорството й с Лучано Павароти, Пласидо Доминго и Никола Гюзелев – запис от 2014 г.

Всеки голям артист, разбира се, има своите коронни роли. За Александрина Милчева покрай бляскавите й други роли това са Адриана Лекуврьор от едноименната опера на Пиетро Чилеа и… Кармен!

      „Хабанера“ из Първо действие на операта „Кармен“ от Жорж Бизе, съпровожда Симфоничният оркестър на Българското радио и телевизия под диригентството на Иван Маринов – запис от 1966 г.